Wednesday, March 19, 2008

degeaba

Nu stiu de ce, dar zilele astea ma obsedeaza conceptul "degeaba". Mi se pare unul dintre cele mai grele, mai pline cuvinte. Prima oara l-am folosit constant pentru a jigni batrani indezirabili. M-am gandit eu ca cel mai urat gand pe care il poate avea un batran este acela ca a trait degeaba
Si exact spunandu-le asta ma asteptam sa ii jignesc cu adevarat. Am folosit-o de cateva ori si pot spune ca a functionat. (pentru cei agasati moral de ideea de a jigni un batran am un alt post pe aceasta tema. nu e inca publicat)
Apoi a inceput sa ma obsedeze si pe mine. Si cred sincer ca cel mai mare cosmar este sa realizezi ca ai trait degeaba. Ca suma schimbarilor produse de tine in mediu nu justifica aerul consumat pe aici.
Si am inceput sa ma interesez de oamnei care imi semanau doar ca aveau in plus constiinta ca nu au trait degeaba.
Cred ca in fotografie nu s-ar putea simti multi mai consistenti in ceea ce au comunicat decat Philip Jones Griffit, care tocmai si-a incheiat oficial treaba printre noi. Tot ce sper eu este ca odata cu ei sa nu dispara si spiritul lor. Cine stie la care ei ma refer si-a adus sigur aminte si spiritul care ii anima pe ei.

link

3 comments:

Unknown said...

Faza e ca majoritatea din noi traim degeaba. Asa ca mai bine renuntam la a trai pentru altii si in schimb hai sa traim pentru noi insine, iar cand murim sa ne gandim: "Da, n-am creat nimic care sa schimbe radical omenirea dar macar m-am simtit bine."

Anonymous said...

nu cred ca are sens aceasta afirmatie cu traitul degeaba... nenea care zici ca nu a trait degeaba eu sunt convins ca nu a trait pentru a "spiritualiza" generatii de fotografi ce vin dupa el, ci pur si simplu a facut ce i-a placut; nu stiu care-i diferenta intre el si restul lumii. daca ti-a placut sa bei si ai murit de ciroza inseamna ca nu ai trait degeaba, macar ti-ai vazut visul cu ochii, ce conteaza ce zic ceilalti.

altfel, spiritul de care zici e destul de anemic, te extaziezi pentru o zi, o luna, iti trece si gasesti alt maestru spiritual.. daca totusi calci pe urmele maestrului, nu cred ca inseamna ca respectivul ti-a "gasit" un tel in viata, ci pur si simplu ai decis sa faci ce-ti place (mi-e greu sa cred ca asemenea decizii se iau din altfel de cauze decat pur si simplu personale)..

in alta ordine de idei probabil si replica mea-i degeaba...

Unknown said...

voiam sa te contrez, dar vad ca s-a ocupat dan deja, asa ca daca ar fi sa o fac, chiar daca ar fi sa vin cu ceva nou, probabil ca ar fi degeaba. noi stim ca tu de fapt stii ca nimic nu e degeaba si nici intamplator asa ca nimeni nu are cum sa traiasca degeaba pentru ca nu are cum sa incalce unul din principiile fundamentale din fizica: orice actiune are si o reactiune. transpun la oameni si continui zicand ca nici un om nu are cum sa traiasca fara sa interactioneze cu alti oameni (fie macar si parintii lui), iar prin interactiunile lui, fie si pasagere, ajunge inevitabil sa aiba o influenta (fie ea si infima) asupra unor persoane care nu traiesc degeaba in acceptul tau. :P
ha! pana la urma nu m-am putut abtine. ce e drept nici coerent nu cred ca sunt din cauza somnului :)